תאריך: 22 בינואר 2008
שווי השימוש ברכב וניכוי הוצאות רכב
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם כי ביום 31 בדצמבר 2007 פורסם התיקון לתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז 1987 ולתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה 1995 (להלן: "תקנות הרכב").
מטרת התיקון הינה חלוקה שוויונית יותר של נטל המס בישראל, על ידי העלאת סכום שווי השימוש ברכב אשר נזקף בשכר העובד באופן מדורג על פני 4 שנים. במקביל תוקנו התקנות המתייחסות לניכוי הוצאות החזקת רכב.
להלן תקציר התיקון ודברי הסבר:
1. שווי השימוש ברכב הינו שווי רעיוני הנזקף בשכר העובד המקבל רכב ממעבידו. שווי השימוש ברכב נועד לשקף את טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי של עובד המקבל הטבה זו.
2. שווי השימוש ברכב הנזקף כיום בשכר העובד בגין הטבה זו, נמוך, לדעת האוצר, באופן משמעותי מן הערך הכלכלי של ההטבה הגלומה בקבלת רכב צמוד ממקום העבודה. שווי ההטבה הנמוך הנזקף עד כה הינו עיוות מס היוצר אפליה וחוסר שוויוניות בין עובד המקבל רכב ממעסיקו לבין עובד אשר אינו מקבל רכב ממעסיקו.
3. מטרת התיקון למנוע את עיוות המס הנובע מזקיפת שווי השימוש ברכב בהדרגה על פני 4 השנים הקרובות. העלאת השווי תחל בשנת המס 2008 ותסתיים בשנת המס 2011.
פריסת העלאת שווי השימוש ברכב על פני תקופה זו תמזער את הפגיעה בציבור המשתמשים ברכב צמוד ותאפשר להיערך מראש לשינויים במסוי.
פריסת הגדלת הזקיפה של שווי השימוש ברכב (₪ לחודש)
קבוצה |
הגדרת הקבוצה של רכב חדש |
שווי בשנת 2007 |
שווי שימוש בסוף התהליך |
שווי בכל שנה |
ממחיר |
עד מחיר |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1 * |
|
92,000 |
1,180 |
2,300 |
1,420 |
1,620 |
1,960 |
2,300 |
2 |
92,001 |
111,000 |
1,330 |
2,490 |
1,570 |
1,770 |
2,130 |
2,490 |
3 |
111,001 |
130,000 |
1,740 |
3,210 |
2,160 |
2,510 |
2,860 |
3,210 |
4 |
130,001 |
147,000 |
2,160 |
3,850 |
2,640 |
3,050 |
3,450 |
3,850 |
5 |
147,001 |
191,000 |
3,030 |
5,330 |
3,680 |
4,230 |
4,780 |
5,330 |
6 |
191,001 |
273,000 |
3,850 |
6,910 |
4,720 |
5,450 |
6,180 |
6,910 |
7 |
273,001 |
ומעלה |
4,850 |
8,880 |
5,980 |
6,950 |
7,920 |
8,880 |
4. רכב דו גלגלי – שווי השימוש בגין אופנוע שסיווגו L3 ייחשב כרכב צמוד ויעמוד על 250 ₪ לחודש בשנת המס 2008, 500 ₪ בשנת המס 2009 ו-750 ₪ משנת המס 2010 ואילך.
5. שינויים אשר נעשו בהגדרות לתקנות הרכב:
5.1 ביטול מספר הקילומטר השנתי אשר היה נהוג עד כה. המשמעות היא כי משנת 2008 אין צורך בנוסחת הקילומטר השנתי.
5.2 הגדרת רכב שונתה והיא כוללת גם "אופנוע שסיווגו L3" ואינה כוללת רכב תפעולי כהגדרתו להלן.
5.3 הוספה הגדרה ל"רכב תפעולי" – רכב שהוא רכב ביטחון כהגדרתו בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, או רכב המשמש בייצור הכנסה אשר אינו צמוד לרשות עובד.
המשמעות כעת היא כי רכב אשר אינו צמוד המשמש את צורכי המעביד, ההוצאות בגינו יותרו במלואם.
6. ניכוי הוצאות החזקת רכב לעצמאים – הוצאות החזקת רכב שאינו אופנוע אשר סיווגו L3 ואינו רכב תפעולי, יותרו בניכוי בשנת המס 2008 ואילך כגבוה מבין:
6.1 סכום הוצאות החזקת הרכב בניכוי שווי השימוש ברכב רעיוני.
6.2 45% מהוצאות החזקת הרכב (ולמעט אופנוע מסוג L3).
לגבי אופנוע אשר סיווגו L3 - יותרו בניכוי ההוצאות כאמור בסעיף 6.1 או 25% מן ההוצאות – כגבוה מבינהם.
השינוי אשר נעשה הוא הגדלת אחוז ההוצאה המינימלית המותרת בניכוי מ-25% ל-45% או התרת ההוצאה לפי החלופה כאמור בסעיף 6.1.
7. ניכוי הוצאות רכב צמוד למעסיקים – הוצאות הרכב (כולל אופנוע מסוג L-3 ) אשר המעביד העמיד לרשות עובדו תותרנה בניכוי במלואן.
8. להלן טבלת סיכום מרכזת:
|
התרת הוצאת החזקת רכב |
התרת הוצאות החזקת אופנוע L-3 |
מעביד |
צמוד |
כל ההוצאה תותר בניכוי במקביל יש זקוף שווי רכב לעובד |
כל ההוצאה תותר בניכוי במקביל יש לזקוף שווי לעובד |
לא צמוד (רכב תפעולי) |
כל ההוצאה תותר בניכוי |
כל ההוצאה תותר בניכוי |
עצמאי |
כגבוה מבין: 1. הוצאות הרכב בניכוי שווי רכב רעיוני.
2. 45% מן ההוצאה. |
כגובה מבין:
1. הוצאות החזקת אופנוע בניכוי שווי רעיוני.
2. 25% מן ההוצאה. |
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון |