תאריך: 6 באפריל 2008
עדכוני מיסוי בינלאומי
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם עדכוני מס אשר חלו לאחרונה במישור המיסוי הבינלאומי במדינות שונות, כדלהלן:
1. האמנה למניעת כפל מס עם פורטוגל נכנסה לתוקף
החל מיום 1 בינואר 2008 נכנסה לתוקף האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לפורטוגל לאחר שהושלמו הליכי האשרור בשתי המדינות (שיעורי הניכוי במקור באמנה ייכנסו לתוקף ביום 24 במרץ 2008).
האמנה מבוססת על אמנת המודל של ה-OECD והיא קובעת בין היתר את שיעורי הניכוי במקור הבאים:
· דיבידנד – שיעור מוקטן של עד 5% עשוי לחול בחלוקה לחברה בכפוף לתנאים מסוימים.
· ריבית ותמלוגים – 10%.
כמו כן, נקבע באמנה כי רווח הון יהא פטור במדינת המקור, אלא אם מדובר במכירת מניות בחברה אשר עיקר נכסיה הם נכסי מקרקעין.
2. אמנה למניעת כפל מס עם וייטנאם
וייטנאם וישראל חתמו לאחרונה על אמנה למניעת כפל מס. נוסח האמנה טרם פורסם, אך לפי מידע לא רשמי, האמנה מבוססת על מודל ה-OECD וקובעת בין היתר, שיעורי ניכוי מס במקור, כדלהלן:
· ריבית ודיבידנד – 10% (יצוין כי בוייטנאם אין ניכוי במקור על דיבידנדים מכוח הדין הפנימי);
· תמלוגים – 15% (לפי הדין הפנימי בוייטנאם חל ניכוי במקור בשיעור של 10% על תמלוגים); על תשלומים בגין שירותי ייעוץ יוגבל שיעור הניכוי במקור ל-7.5%;
· רווח הון – בהתאם למודל ה-OECD, רווח הון פטור ממס במדינת המקור אלא אם מדובר במקרקעין או מניות בחברה אשר למעלה מ- 50% משוויה הוא ממקרקעין.
אמנת המס אמורה להיכנס לתוקף לאחר השלמת הליכי האשרור בוייטנאם ובישראל.
3. תיקון אמנת המס בין הודו וקפריסין
לאחרונה פורסם כי בעקבות משא ומתן מתקדם בין הודו וקפריסין תתוקן אמנת המס בין שתי המדינות ויוכנסו בה שינויים מהותיים, בעיקר לגבי מיסוי רווח הון.
יצוין כי תיקון סעיף רווח ההון באמנה עורר גל של ביקורת באמצעי התקשורת בקפריסין, בנוגע להתנהלותה של ממשלת קפריסין במשא ומתן מול ממשלת הודו, וזאת בעיקר לאור העובדה שחרף ניסיונותיה של הודו, תיקון דומה לא הוכנס עדיין באמנה שבין הודו למאוריציוס.
לתיקון האמנה כאמור קיימת השלכות ישירות על משקיעים ישראלים אשר בחרו להשקיע בהודו באמצעות חברות החזקה קפריסאיות. משקיעים אלה ישכילו לעשות אם יפנו לייעוץ מס מקצועי בנושא זה.
4. לוקסמבורג – כינון פטור ממס בשיעור של 80% מהכנסות מקניין רוחני
תיקון חקיקה אשר עבר לאחרונה בלוקסמבורג מקנה לחברות לוקסמבורגיות פטור ממס על 80% מן ההכנסה החייבת אשר מקורה בנכסי קניין רוחני מסוימים (לרבות: תוכנה, פטנט, סימן מסחרי, מודל, עיצוב ושמות דומיין). על הכנסות מקניין רוחני כאמור, לרבות רווח הון ממכירתו, יחול מס לוקסמבורגי בשיעור אפקטיבי של 5.93% בלבד.
הזכאות לפטור מותנית בכך שהנכס המניב (הקניין הרוחני) פותח או נרכש לאחר ה-31 בדצמבר 2007.
הפטור אינו חל על נכסים אשר נרכשו מחברות קשורות. עם זאת, בהגדרת "חברה קשורה" לצורכי הזכאות לפטור, לא נכללו חברות הנמנות על אותה קבוצת חברות, כל עוד לא קיימת החזקה ישירה בין הרוכשת והמוכרת וכל עוד שאין מדובר בחברות אחיות.
הערה: חברה לוקסמבורגית הנשלטת על ידי משקיעים ישראלים אשר תבקש ליהנות מן הפטור, עשויה להיחשב, בתנאים מסוימים, כחברה נשלטת זרה מכוח סעיף 75ב לפקודת מס הכנסה. על כן, מומלץ כי משקיעים ישראלים אשר הנושא רלוונטי לגביהם יתייעצו עם מומחי מס בישראל בנוגע לאמור לעיל.
5. סינגפור – תמריצי מס לחברות מחקר ופיתוח
במסגרת העברת חוק התקציב הסינגפורי לשנת 2008 הורחבו תמריצי המס לחברות מחקר ופיתוח הפועלות בסינגפור.
על פי החקיקה החדשה, יינתן ניכוי בשיעור של 150% מן ההוצאות למחקר ופיתוח אשר בוצעו בסינגפור.
בנוסף, לפי החקיקה החדשה, יוכלו חברות סטארט-אפ להמיר את הפסדיהן למענקים במזומן עד לתקרה של 20,250 $ בשנה.
6. אירלנד – הצעה לשינוי המיסוי של הכנסות מדיבידנד
דיבידנדים המתקבלים היום בידי חברה אירית מחברה זרה כפופים למס חברות בשיעור של 25% בעוד שדיבידנדים המתקבלים מחברה אירית פטורים ממס.
במסגרת הצעת חוק התקציב לשנת 2008 ובמטרה להתאים את שיטת המיסוי של אירלנד לדין הכללי באיחוד האירופי, מוצע לבטל את ההבחנה הקיימת בין מיסוי דיבידנדים המחולקים לחברה אירית על ידי חברה אירית אחרת, לבין דיבידנדים המחולקים על ידי חברה זרה תושבת אחת ממדינות האיחוד האירופי או תושבת כל מדינה אחרת אשר בינה ובין אירלנד קיימת אמנת מס (ישראל לדוגמה).
אם יושלם הליך החקיקה, דיבידנדים אשר מקורן בהכנסה עסקית שיתקבלו על ידי חברה אירית מחברה תושבת אחת המדינות האמורות, יהיו כפופים למס בשיעור של 12.5% (בכפוף לבחירה של החברה האירית הנישומה) ויינתן זיכוי על כל מס זר אשר שולם. דיבידנדים אחרים יהיו כפופים למס החברות הרגיל בשיעור של 25% (עם אפשרות של זיכוי מס זר).
דיבידנד אשר מקורו ב"הכנסה עסקית" לצורך הצעת החוק הוא דיבידנד המקיים את שני התנאים שלהלן:
· לפחות 75% מן הרווחים אשר חולקו כדיבידנד מקורם בהכנסה עסקית;
· לפחות 75% משווי הנכסים אשר בבעלות החברה האירית המקבלת את הדיבידנד ושבבעלות כל חברה בת שלה הם נכסים המשמשים לצרכים עסקיים.
בנוסף, הצעת החוק כוללת שינוי באופן השימוש בעודף מס זר הנובע מדיבידנד ממקור זר, תוך הבחנה מעודף מס זר הנובע מדיבידנד אשר מקורו בהכנסה עסקית לבין כזה שמקורו בהכנסה אשר אינה הכנסה עסקית.
אם יושלם הליך החקיקה להוראות החדשות יהא תוקף מחייב החל מיום ה-31 בינואר 2008.
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון
|