תאריך: 10 באוגוסט 2009
חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2009 ו-2010
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם כי ביום 14 ביולי 2009 אישרה הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, את חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט - 2009 (להלן: "החוק").
החוק הינו מקיף ורב תחומי וכולל מספר ניכר של שינויים בנושאים מגוונים (ארנונה, עובדים זרים, דיור ציבורי, מים וביוב, האפוטרופוס הכללי, שיפור זכויות עובדים, טיפול בנפגעי תאונות דרכים ועוד) ומטבע הדברים נביא בחוזר זה אך ורק סקירה תמציתית של השינויים העיקריים בחוקי המס (והביטוח הלאומי):
1. החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט - 1959
1.1 הוקמה מנהלת השקעות בתיירות, אשר תפעל להגשמת מטרת החוק בעניינים הנוגעים למפעלים תיירותיים.
1.2 הגדרת "בית מלון" הוחלפה בהגדרת "מיתקן תיירות ללינה" (מבנה הכולל 11 חדרים או יותר, המספק בתמורה שירותי לינה ושירותים נלווים לאורחים עוברים ושבים ולפרקי זמן קבועים).
1.3 להגדרת "מפעל מוטב" נוסף "מפעל בר-תחרות בתחום האנרגיה המתחדשת".
1.4 סמכות המנהלה לאשר תוכנית או חלק ממנה הוארכה עד ליום 31 בדצמבר 2010.
2. חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה - 1995
2.1 נקבע כי לאחר שלושה חודשים (במקום ששה) יהא ניתן לראות "ילד" כנמצא בחוץ לארץ.
2.2 נתווספה הגדרה של "מבוטח מיוחד" (מבוטח אשר היה זכאי לדמי אבטלה אלמלא החל לעסוק במשלח יד כעובד עצמאי בשנה שלאחר התאריך הקובע), אשר בתנאים מסוימים יהא זכאי לדמי אבטלה, לתקופה מוגבלת.
2.3 נשללה זכאותם של מבוטחים הנבחנים בבחינות מסוימות (לשכת עו"ד ומועצת רו"ח), לקבלת דמי אבטלה, בתקופה אשר תחילתה חודשיים לפני מועד הבחינה ועד למועד הבחינה.
2.4 חלו שינויים בזכאות לדמי אבטלה, בהתאם להוראות סעיף 176א לחוק, בגמלה לעובד לפי סעיף 183 לחוק, ובגמלאות סיעוד לפי הוראות פרק י' לחוק.
2.5 אושרו שינויים ותוספות בקצבת זקנה ושאירים, לפי הוראות פרק י"א לחוק וכן בחוק הבטחת הכנסה (עם הוראות מעבר).
2.6 קוצרה תקופת השהייה (לשלושה חודשים בשנה, במקום שישה) המאפשרת למוסד שלא לשלם קצבה למבוטח הנמצא בחו"ל.
2.7 ניתן היתר לעובדי המוסד (אשר הוסמכו לכך) לקבל מידע מרשות המסים בישראל, לצורך קביעת זכאותו של אדם לגמלה ולצורך קביעת חיובו של אדם בדמי ביטוח.
2.8 עודכנו סכומים ושיעורים בלוח ב', בלוח ב'1 ובלוח י', עם הוראות מעבר ספציפיות.
2.9 נקבעה הוראת שעה (בתקופה שמיום 1.8.2009 ועד 31.12.2010) אשר מכוחה הוכפלה ההכנסה המרבית שבלוח י"א (לעניין דמי הביטוח), עד לעשר פעמים השכר הממוצע (במקום חמש) (ראה חוזר משרדנו מיום 9 באוגוסט 2009).
3. מס הכנסה שלילי
3.1 מכוחו של החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי), התשמ"ח - 2007 היו אמורים הזכאים (שכירים ועצמאים דלי הכנסה, בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק), לקבל מענקים:
בשל עבודה בשנים 2009 ואילך - לכל תושבי הארץ.
בשל עבודה בשנים 2007 ו-2008 - לתושבי אזורי השילוב בלבד.
3.2 כעת נקבע, כי המענקים בשל עבודה בשנת 2011 ואילך ישולמו לכל תושבי הארץ (בכפוף לזכאותם הבסיסית), ואילו המענקים בשל עבודה עד וכולל לשנת 2010 ישולמו אך ורק לזכאים אשר הינם תושבי אזורי השילוב.
4. פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א - 1961
4.1 הוחרגו מסעיף 3(ה4)(1) לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") רווחים אשר קיבל יחיד מקופת גמל לתגמולים (מיום 1 ביולי 2009 ואילך), אשר מקורם בתשלומי היחיד לקופה אחרי יום 1 בינואר 2003, ובלבד שהיחיד זכאי לקבל את ההכנסות לפי סעיף 23 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) התשס"ה - 2005.
4.2 חודש הפטור ממס, לפי סעיף 9(2) לפקודה, לעניין הכנסתה של קופת גמל מחבר בני אדם אשר בשליטתה, אם השינוי בשיעור ההחזקה נעשה בעקבות "הסדר חוב" (כמוגדר בתיקון) שנעשה החל מיום 1 באוגוסט 2009 ועד ליום 31 ביולי 2011.
4.3 הופחתו שיעורי הטבות המס (זיכויים מן המס), ליחידים אשר הינם "תושבים" במקומות שפורטו בסעיף 11 לפקודה (בתוקף מיום 1 בינואר 2016).
4.4 נקבעה אפשרות למתיחת ההקלות מהמס (לפי סעיף 14 לפקודה), לתקופה שלא תעלה על עשר שנים (נוספות), ליחיד אשר היה לתושב ישראל לראשונה ולגבי תושב חוזר ותיק, בכפוף לביצוע השקעה משמעותית בישראל אשר יש בה כדי לקדם יעדים לאומיים הנוגעים למשק המדינה, הכל לפי תקנות שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.
4.5 נקבעה הוראת שעה, לדיבידנד אשר ישולם מיום 1 באוקטובר 2009 ועד ליום 30 בספטמבר 2010 (ראה חוזר משרדנו מיום 9 בספטמבר 2009), אשר מכוחה יהא ניתן לחלק ליחיד או לחברה משפחתית דיבידנד, אשר מקורו ברווחים ראויים לחלוקה עד המועד הקובע (31 בדצמבר 2002), בשיעור מס שלא יעלה על 12%.
הטבת מס זאת לא תוענק אם בכל אחת משנות המס 2009 עד 2012 תחול ירידה בסכום הממוצע של "התשלומים", בהשוואה לסכומם הממוצע בשנות המס 2007 ו-2008.
4.6 נקבעה הפחתה נוספת ומדורגת בשיעורי המס ליחיד ולחבר בני אדם, האמורים להגיע בשנת המס 2016 לשיעור מס מרבי של 39% ליחיד, ולשיעור מס של 18% לחבר בני אדם.
4.7 הותר למנהל רשות המסים בישראל, או לעובד אשר הוסמך לעניין זה, לקבל מאת המוסד לביטוח לאומי מידע הנדרש לצורך קביעת שומה או לעריכת ביקורת, במידה ונדרש.
4.8 נקבעה חובת הגשת טופס 6111 באופן מקוון, כפי שיורה המנהל, לנישום אשר הינו חברה, למי שחלה עליו חובה לנהל מערכת חשבונות בשיטה הכפולה לפי סעיף 130 לפקודה ולמי שמנהל מערכת חשבונות ממוחשבת, בהתאם להוראות ניהול פנקסי חשבונות.
עם זאת, רשאי המנהל לפטור נישומים מחובת הגשת דוח מקוון כאמור, בשל סכום מחזור עסקאותיהם או מטעמים מיוחדים שיירשמו.
הדיווח המקוון כאמור יבוצע לגבי דיווח בשל שנת המס 2010 ואילך.
5. חוק מס ערך מוסף, התשל"ו - 1975
5.1 הסכום בהגדרת "עוסק פטור" עודכן לסך של 100,000 ש"ח (החל מיום 1 בינואר 2012).
5.2 נתווספו הגדרות, וביניהן "חתימה אלקטרונית מאובטחת", "חתימה אלקטרונית מאושרת", "מספר רישום" וגם "מדד".
5.3 בתוקף מיידי נקבע (בסעיף 145(א1) לחוק) כי שר האוצר ושר המשפטים רשאים לקבוע הוראות לעניין אופן חתימה אלקטרונית מאובטחת ולעניין חובותיו ואחריותו של בעל אמצעי החתימה האלקטרונית לשימוש בה. הוראות אלו יובאו בפני הממשלה, שרשאית לאשרן או לשנותן בתוך 21 ימים (אך אי קבלת החלטה על ידי הממשלה משמעותה אישור ההוראות).
תחילתן של ההוראות תהא, לכל המוקדם, ביום פרסומן.
5.4 בעתיד יוקצו מספרי חשבוניות המס על ידי המנהל, באופן מקוון, עד ליום ה- 30 בנובמבר של כל שנה, לשימוש בשנה שלאחר מכן (בתחולה מיום 1 בדצמבר 2011, תוך יישום מוקדם מיום 1 בינואר 2010 לגבי עוסק אשר מחזור עסקאותיו עולה על 1,000,000 ש"ח).
5.5 בעתיד יגיש כל חייב במס (אלא אם כן ייקבע אחרת על ידי שר האוצר) דוח תקופתי לכל תקופה בת חודש, ובה יפורטו כל אלה (ובלבד שלא נכללו בדוח תקופתי קודם):
(*) כל חשבוניות המס אשר המועד להוצאתן חל בתקופת הדוח, אף אם העוסק הופטר מהוצאת חשבוניות, וסכומן הכולל.
(*) כל חשבוניות המס אשר הוצאו, אף אם המועד להוצאתן טרם הגיע, וסכומן הכולל.
(*) כל רשימוני הייבוא הנושאים את שמו של העוסק, אשר הותרו בתקופת הדוח, וסכומם הכולל.
(*) כל חשבוניות הקניה אשר הוצאו לעוסק בתקופת הדוח, וסכומן הכולל.
בנוסף יפורטו בדוח התקופתי, לגבי כל חשבונית מס וחשבונית קניה (אלא אם כן המנהל יקבע פטור מכך, דרך כלל או לסוגים של עוסקים או עסקאות) מספרה הסידורי, הסמל שלה לפי הסימן אשר קבע לה המנהל, תאריכה, סכומה וסכום המס הנובע ממנה, וכן מספר הרישום של המוכר או של נותן השירות (או מספר הרשימון) ומספר הרישום של הקונה.
הוראות אלו יחולו מיום 1 בינואר 2012 ואילך, אולם תחולה מוקדמת, כמעט מלאה, נקבעה בהוראת שעה, כדלהלן:
מיום 1 בינואר 2010 - לגבי מי שמחזור עסקאותיו עלה בשנת 2009 על 4,000,000 ש"ח וחלה עליו חובה לנהל מערכת חשבונות כפולה, מתוקף הכללים לפי סעיף 130 לפקודה.
מיום 1 בינואר 2011 - לגבי מי שמחזור עסקאותיו עלה בשנת 2010 על 1,000,000 ש"ח.
5.6 כן נקבע, כי עוסק אשר חייב בהגשת דוחות נוספים, בתקופת המעבר, יגישם באופן מקוון, כאשר הינם חתומים בחתימה אלקטרונית מאושרת או מאובטחת, כפי שיורה המנהל.
5.7 לגבי מלכ"רים ומוסדות כספיים אשר רכשו טובין או שקיבלו שירותים מעוסק נקבע, ככלל, כי יחויבו בהגשת דוח מיוחד, במועד הגשת הדוח התקופתי, ובו יפורטו מספר הסידורי של החשבונית, הסמל שלה לפי הסימן אשר קבע לה המנהל, תאריכה, סכומה וסכום המס הנובע ממנה, וכן מספר הרישום של המוכר או של נותן השירות, לפי העניין.
המנהל רשאי לפטור סוגי מלכ"רים או מוסדות כספיים מהגשת הדוח המיוחד, דרך כלל או במקרה מסוים, אם מצא כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים זאת בנסיבות העניין.
5.8 החובה להגשת דוחות נוספים כאמור, לגבי מוסד כספי אשר רכש טובין או שקיבל שירותים מעוסק, הינה מיום 1 ביולי 2010 ואילך.
5.9 החובה להגשת דוחות נוספים כאמור, לגבי מלכ"רים, הינה מיום 1 בינואר 2012 אך יישום מוקדם נדרש לגבי מלכ"רים "מרובי עובדים", כדלהלן:
(*) מלכ"ר אשר העסיק 600 עובדים, או יותר, בשנת 2009 - יישום מוקדם מיום 1 ביולי 2010.
(*) מלכ"ר אשר העסיק 300 עובדים, או יותר, בשנת 2010 - יישום מוקדם מיום 1 בינואר 2011.
5.10 נקבעה חובה כללית להגשת דוחות באופן מקוון, כאשר הינם חתומים בחתימה אלקטרונית מאושרת או מאובטחת, כפי שיורה המנהל, וכן נקבעה חובת שמירת מידע במאגר מידע (במשך תקופה אשר לא תעלה על חמש שנים ממועד הגשת הדוח הרלוונטי).
הוראות אלו יחולו מיום 1 בינואר 2012.
בתקופת המעבר יחולו על מוסדות כספיים ההוראות הללו החל מיום 1 ביולי 2010, ולגבי מלכ"רים "מרובי עובדים" (ראה 5.9 לעיל) – מיום 1 ביולי 2010 או מיום 1 בינואר 2011, לפי העניין.
5.11 נקבעה אפשרות לשלם את המס פעם בחודשיים, אף אם הדוח התקופתי מוגש מדי חודש, לעוסק אשר מחזור עסקאותיו "בשנה הקובעת" (12 חודשים רצופים המסתיימים ביום 31 באוגוסט של שנת המס החולפת) אינו עולה על 850,000 ש"ח, וגם לעוסק אחר אשר המנהל החיל עליו את ההוראה, בתנאים שיורה, ובלבד שהעוסק ביקש זאת.
הוראה זאת תיכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2012 והסכום יתואם לראשונה לפי שיעור עלית המדד בין 1 בספטמבר 2011 לבין 1 בספטמבר 2008 (ויעוגל ל-5,000 השקלים החדשים הקרובים).
5.12 נקבעה חובת הגשת דוח שנתי מסכם, לכל אחד מן העוסקים אשר נרשמו כאחד לפי סעיף 56 לחוק, לרבות עסקאות אשר עשה עם העוסקים הרשומים עמו כאחד.
תוקף הוראה זאת מיום 1 בינואר 2010 והיא תחול לגבי עסקאות אשר נעשו בשנת 2009 ואילך.
עם זאת, הוקנתה למנהל סמכות לפטור סוגי עוסקים, או עוסקים מסוימים, מהגשת דוח או מפירוט העסקאות אשר עשו עם העוסקים שנרשמו עמם כאחד, אם מצא כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים זאת בנסיבות העניין.
5.13 נקבעה פרוצדורה על פיה תינתן התראה על ידי המנהל לעוסק, אשר נוהג להוציא חשבוניות מס שלא כדין, ונקבעה הרשאה למנהל שלא להקצות לאותו עוסק מספרי חשבוניות מס לתקופה שיקבע, או להקצות לו מספרי חשבוניות בתנאים שיקבע, לרבות דרישת ערובה. במקביל לכך נקבעה הפרוצדורה לערער על החלטות המנהל.
5.14 עוסק אשר לא יפרט בדוח התקופתי את הנתונים שנקבעו (בהתאם לדרישות השונות ולמועדי התחולה שלהן, לרבות בתקופת המעבר) - דינו שנת מאסר.
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון |